Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Πληροφορίες και απόψεις για την ασφάλεια και την βαθμολόγηση διαδρομών
Post Reply
chrisbel
Posts: 138
Joined: 12 Jul 2006 14:48

Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by chrisbel »

Έγινε δοκιμή αντοχής σε βύσματα της Βαράσσοβας.

Εδώ μπορείτε να δείτε τα αποτελέσματα: Δοκιμή αντοχής σε βύσματα της Βαράσσοβας

Δεχτά σχόλια και απορίες.
kitsos
Posts: 206
Joined: 12 May 2007 01:03
Location: exarceia city

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by kitsos »

Πολλά μπράβο για την πρωτοβουλία!!!
Karazitz
Posts: 178
Joined: 18 Apr 2006 13:53

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by Karazitz »

Περνάω πρώτα στα ουσιώδη:

1. Το πείραμα καλώς έγινε και μπράβο στους συμμετέχοντες. Δύσκολα θυσιάζεις μια ημέρα αναρρίχησης στην ανοιξιάτικη Βαράσοβα για διεξαγωγή πειραμάτων.

2. Οι τιμές θραύσης που προέκυψαν είναι ιδιαίτερα υψηλές και ενθαρρυντικές.

3. Με ανησυχεί η παρατήρησή σας, ότι οι αστοχίες των βυσμάτων μετά το πείραμα στον Πήγασο, Ρεμάλι και Rock’n’Roll ήταν απολύτως ψαθυρές, χωρίς δηλαδή ίχνος πλαστικής παραμόρφωσης, παρόλο που το φορτίο επιβλήθηκε από εσάς πολύ-πολύ προοδευτικά. Αυτό το σημείο θέλει πολλή προσοχή:

4. Ο κ. Αληγιάννης έχει κρατήσει αχρησιμοποίητα βύσματα από χάλυβα 303 που χρησιμοποιήθηκαν στη Βαράσοβα. Πάρτε 3 τεμάχια, τοποθετήστε τα στο βράχο εδώ στην Αθήνα και επαναλάβετε το πείραμα, όπως ακριβώς κάνατε και στη Βαράσοβα, ώστε να διαπιστώσετε αν και σε αυτή την περίπτωση οι αστοχίες είναι ψαθυρές, χωρίς πλαστική παραμόρφωση. Κοινοποιήστε τα αποτελέσματά σας.

5. Κρατήστε όλα τα τεμάχια (προσοχή να μην μπερδευτούν), ώστε να τα παραλάβω σε πρώτη ευκαιρία.

Επιπλέον:

1. Η διερεύνηση της αστοχίας έγινε από τον κ. Κάραλη χωρίς καμία απολύτως οικονομική υποστήριξη, όπως ακριβώς φαντάζομαι πως έδρασαν και οι υπεύθυνοι του εν λόγω πειράματος.

2. Σχετικά με την αναφορά Νο11 και σε συνέχεια του προηγούμενου: Στην ΕΟΟΑ δεν υπάρχουν Τεχνικά Κλιμάκια. ΕΟΟΑ είμαστε όλοι εμείς. Εμείς αποφασίζουμε και εμείς πράττουμε. Όσοι έχουν όρεξη κάνουν κάτι παραπάνω και προχωράνε τα πράγματα ένα βήμα μπροστά. Και μπράβο στην ομάδα που έκανε τα πειράματα και προχώρησε τη γνώση μας ένα βήμα ακόμα.

3. Σχετικά με την αναφορά Νο13 και σε συνέχεια του προηγούμενου: Η γνώση υπάρχει και πρέπει να διαχέεται. Όταν η ΕΟΟΑ σχεδίαζε την αγορά των Βυσμάτων για τη συντήρηση των πεδίων (2010), είχα ξεκαθαρίσει σε όλους τους εμπλεκόμενους ότι τα βύσματα που θα αγοραστούν θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον από χάλυβα 316L ασχέτως αν η UIAA έλεγε 304L. Τότε, ορισμένοι αντιπρόσωποι και εταιρείες με κατηγόρησαν πολύ έντονα ότι προτείνω υλικό που δεν μπορούν να διαθέσουν, αφού καμία εταιρεία τότε δεν το είχε διαθέσιμο (μάρτυρας ο κ. Τσιαντός). Δεν τους κατηγορώ, καθότι τις ίδιες κατηγορίες είχα δεχτεί και σε συνέδριο της UIAA το 2000 στην Ιταλία, όταν προτάθηκε η τροποποίηση του κανονισμού των βυσμάτων προς πιο ακριβά και ανθεκτικά υλικά.

4. Τελικά η ΕΟΟΑ αγόρασε βύσματα από εταιρεία που δε φτιάχνει αναρριχητικό εξοπλισμό, μιας και αυτή μπορούσε να διαθέσει βύσματα από τέτοιο υλικό (316L).

5. Σήμερα, 5 χρόνια μετά, όλες οι εταιρείες αναρριχητικού εξοπλισμού παράγουν πλέον αγκυρώσεις από χάλυβα 316L, η UIAA θέτει τον 316L ως ελάχιστη απαίτηση όταν κάποτε είχε τον 304L ως πλήρως επαρκή, ενώ η συντήρηση των πεδίων μας είναι ακόμα σε εξέλιξη…

6. Για να καταλήξω: Η γνώση στο συγκεκριμένο θέμα με τα σημερινά δεδομένα είναι ξεκάθαρη: τα βύσματα στη Βαράσοβα πρέπει να αλλαχτούν, ασχέτως αν τα πειράματα είναι ενθαρρυντικά ή όχι. Αυτά δείχνουν απλώς μια ένδειξη της τρέχουσας κατάστασης. Το γράφω εδώ Δημόσια, πιο Δημόσια δε γίνεται.

7. Τέλος, δικαίως απορεί μέλος του routes (ο Ibex αν δεν κάνω λάθος) σε προηγούμενο post, για το πως είναι δυνατόν οι μεγάλες εταιρείες να μη γνωρίζουν τέτοια τεχνικά δεδομένα που είναι γνωστά εδώ και χρόνια και κατασκευάζουν ακατάλληλο εξοπλισμό. Του απαντώ, ότι στις περισσότερες περιπτώσεις, οι εταιρείες κατασκευής «ιδιαίτερων» αθλητικών προϊόντων ακόμα και σήμερα συμβουλεύονται κυρίως Αθλητές και λιγότερο εξειδικευμένους Μηχανικούς. Όχι μόνο στην Ορειβασία αλλά και σε άλλους τομείς (π.χ. Windsurfing, bungee jumping κλπ).
dimspar
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2008 17:59
Location: Penteli

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by dimspar »

Το γραφω και εδω γιατι στο fb μαλλον περασε απαρατηρητο. Θελετε να μου δωσετε λιγο απο τον ασβεστολιθο να κανω καμια αναλυση???
chrisbel
Posts: 138
Joined: 12 Jul 2006 14:48

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by chrisbel »

Καλημέρα σε όλους.
Αξιοπρόσεκτες οι παρατηρήσεις του Ζιτς. Ζιτς, θυμίζω οτι έχω κρατήσει δυο κομμάτια από αυτά που έσπασα αν βρεις ευκαιρία-χρόνο-χρήμα-θέληση να τα κοιτάξεις. Ο Μπακάλης υποστηρίζει οτι όσο σε πιο "ανοξείδωτο" υλικό πηγαίνουμε αυτό είναι και λιγότερο όλκιμο (δηλαδή δεν παραμορφώνεται πριν σπάσει). Κάτι τέτοιο φαίνεται και από το βίντεο. Από τα καινούργια βύσματα της ΕΟΟΑ όταν χρειάστηκε να σπάσουμε κάποια -λόγω κακής τοποθέτησης- σπάσανε πολύ γρήγορα με δυο-τρεις καλές σφυριές. Αυτό βέβαια ΔΕΝ σημαίνει οτι δεν αντέχουν, προς Θεού.. Αντίθετα, όταν αντικατέστησα ένα ρελέ στον Πλακιά πεδίο Καλυψώ βύσματα της ROCKLAND δεν μπόρεσα να τα σπάσω, λύγιζαν συνέχεια.
Πάντως έχει ενδιαφέρον να κοιταχτεί επιστημονικά η διαδικασία της γήρανσης-διάβρωσης του βύσματος, είναι γραμμική ή εκθετική. Επίσης και αυτό να αξιολογηθεί σε σχέση με τον βράχο όπως προτείνει ο Σπάρης.
Παεμπιπτόντως πως να πάρουμε κομμάτι Δημήτρη, έχεις στο μυαλό σου κάποιο τρόπο;
ΧΜ
Planar
Posts: 365
Joined: 30 Mar 2007 14:28
Location: Maganopigado
Contact:

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by Planar »

Αυτό που λέει ο Μπακαλης είναι κατά βάση σωστό (τα ανοξείδωτα είναι πιο ψαθυρά) άλλα μεγαλύτερη ολκιμότητα δε σημαίνει απαραίτητα υψηλότερη αντοχή σε θραύση
Βλ παρακάτω (το γραμμικό τμήμα της καμπύλης είναι η ελαστική περιοχή - σε εφελκυσμό):
Image
dimspar
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2008 17:59
Location: Penteli

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by dimspar »

Η ανοιγοντας μερικες τρυπες μαζευεις τη σκονη, η απο κανενα σαθρο και κανω την θραυση εγω. Υπολογιστε οτι θελω 4 g για XRF και 1 g για XRD, επειδη θα τα κανω εις διπλουν καλο θα ηταν να εχω πανω απο 10 g υλικου. Επισης, καλο ειναι να γινουν 2 δειγματοληψιες απο γκρι και 2 απο τον ''αλλο'' ασβεστολιθο.
Karazitz
Posts: 178
Joined: 18 Apr 2006 13:53

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by Karazitz »

Όλα όσα λέγονται είναι γενικά σωστά. Δε διαφωνώ καθόλου. Ο γενικός κανόνας στα κράματα των μετάλλων είναι αυτός, όσο δηλαδή ανεβαίνεις σε αντοχή χάνεις σε πλαστικότητα.

Υπάρχουν όμως πολλές πολλές εξαιρέσεις από αυτό το γενικό κανόνα μιας και ο τρόπος παρασκευής και το περιβάλλον λειτουργίας μιας κατασκευής μπορεί να διαφοροποιήσουν σημαντικά αυτή τη συμπεριφορά. Ο χάλυβας π.χ. 303 έχει ολκιμότητα που φτάνει το 50%, ενώ το βύσμα από το ίδιο υλικό 20%. Επίσης, όταν ένα βύσμα έχει μείνει 10+ χρόνια στο βράχο είναι πολύ πιθανό να έχει αλλάξει τη συμπεριφορά του (βλέπε το βύσμα του Καρνάκη και του Σπάρη), οπότε μια δοκιμή με ολοκαίνουργια βύσματα της ίδιας παρτίδας θα είναι αρκετά διαφωτιστική.

Αν μπορέσετε να επαναλάβετε το πείραμά σας όπως πρότεινα θα είναι πολύ σημαντικό, γιατί θα υπάρχει πειραματικό μέτρο σύγκρισης: Το ίδιο υλικό, με τις ίδιες ακριβώς πλακέτες (Χρήστο θα τις βγάλεις από τα σπασμένα και θα τις περάσεις στα καινούργια), η ίδια ομάδα και τα ίδια μηχανήματα. Το πείραμα θα ανακουφίσει και εσάς εν τέλει.... :wink:

Δεν έρχομαι γιατί θα σας επηρεάσω.

Χρήστο κράτησέ μου τα σπασμένα τεμάχια, θα σε ειδοποιήσω την ερχόμενη εβδομάδα για να τα πάρω.

Θα τα δω και θα κοινοποιήσω σε όλους...

Ίσως πρέπει να δούμε τη Βαράσοβα πιο ζεστά, να αναρτήσουμε έναν κατάλογο με τις διαδρομές που έχουν αντικατασταθεί τα βύσματα με καινούργια για να μη χάσουμε το μπούσουλα και σιγά σιγά να αντικαταστήσουμε τα βύσματα και στις υπόλοιπες γραμμές. Και ίσως να σκεφτούμε να πάμε ακόμα σε πιο ακριβό υλικό (2205) για να μη χρειαστεί να κάνουμε την ίδια δουλειά σε 15-20 χρόνια (;) πάλι.
Planar
Posts: 365
Joined: 30 Mar 2007 14:28
Location: Maganopigado
Contact:

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by Planar »

Karazitz wrote:Ό. Και ίσως να σκεφτούμε να πάμε ακόμα σε πιο ακριβό υλικό (2205) για να μη χρειαστεί να κάνουμε την ίδια δουλειά σε 15-20 χρόνια (;) πάλι.
Πολ'ύ ενδιαφέρον Δημήτρη ...
Έχουν χρησιμοποιηθεί ποτέ duplex βύσματα για αναρρίχηση; Σαν υλικό δε καταλαβαίνει τίποτα από θαλασσινό νερό (και το super duplex ακόμα περισσότερο) άλλα η συμπεριφορά του σε SCC ποια είναι;
Επίσης η τιμή των βυσμάτων σε σχέση με βύσματα από άλλα εξωτικά υλικά (πχ τιτάνιο);
Karazitz
Posts: 178
Joined: 18 Apr 2006 13:53

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by Karazitz »

Ναι, Planar, ο 2205 έχει χρησιμοποιηθεί, επιτυχώς σε ορισμένες περιοχές, ενώ σε κάποιες άλλες έχει αστοχήσει...

Παραθέτω πιο κάτω συνοπτικά τον πίνακα που είναι υπό κατάρτιση από την UIAA, όπου συνδέεται ο μηχανισμός διάβρωσης και τα υποψήφια αποδεκτά υλικά.

Η απάντηση στο ερώτημα "σε ποιά θέση βρίσκεται η Βαράσοβα και σε ποιά ο Νέστος", θα προκύψει από το μηχανισμό των αστοχιών που έχουν συμβεί σε αυτά τα μέρη. Για αυτό είναι πολύ σημαντικό να διασαφηνιστούν οι μηχανισμοί σε κάθε περιοχή. Από τα όσα γνωρίζω δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα στην Ελλάδα, τεκμηριωμένη αστοχία SCC σε αναρριχητικό βύσμα από υλικό ανώτερο του 303.

1 - highly aggressive SCC environment, use Titanium grade 2 and some high-end High Corrosion Resistant (HCR) steels
2 - aggressive SCC environment, use most of the High Corrosion Resistant (HCR) steels
3 - outdoor environment not aggressive enough to cause SCC, use AISI 316(L) and better
4 - indoor use, no limitations with respect to corrosion.


Για αυτό όπου έχει ζητηθεί η άποψή μου, προτείνω "τουλάχιστον 316L". Από εκεί και πέρα το θέμα είναι και οικονομικό. Όποιος χώσει το χέρι βαθύτερα στη τσέπη θα πάει κατά σειρά σε 2205 (απλός HCR), 254 SMO, 654 SMO ή 904L και πάει λέγοντας. Υπενθυμίζεται ότι όλα είναι recommendations, όλα είναι υπό σκέψη, τίποτα υποxρεωτικό και το μέχρι σήμερα ισχύον πρότυπο συστήνει κατ' ελαχιστο τον 304L.
chrisbel
Posts: 138
Joined: 12 Jul 2006 14:48

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by chrisbel »

Καλημέρα,
Ζιτς, αν πάρουμε τα βύσματα από τον Αλιγιάννη πρέπει να τα βάλουμε στη Βαράσσοβα ή μπορούμε να τα βάλουμε και κάπου στην Αττική;
Κάποιος Πατρινός ρε παιδιά να μαζέψει σκόνη ή κανά κομμάτι (όχι το Κομμάτι) βράχου από την Ψυχώ και γκρι και κόκκινο βράχο;;..
Τέλος Ζιτς και όλοι οι άλλοι ας καταγράψουμε ότι αλλαγές υλικού γίνονται στο topic που έχω βάλει ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΒΑΡΑΣΣΟΒΑΣ.
και τέλος, ας κάνουμε σε κάποιο κομμάτι στη Βαράσσοβα ένα "πάρκο οξείδωσης" όπου θα τοποθετηθούν κάποια βύσματα (πολλά ίδιου υλικού) και θα γίνονται έλεγχοι κάθε τόσο. θα 'χει ενδιαφέρον να δούμε και κάποια καλά γαλβανισμένα πως συμπεριφέρονται..
ΧΜ
dimspar
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2008 17:59
Location: Penteli

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by dimspar »

Εχει ηδη κανονιστει Χρηστο το θεμα δειγματος, θα μου ερθει ελπιζω συντομα.
Dimitris
Posts: 662
Joined: 17 Apr 2006 22:41
Location: Athens

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by Dimitris »

chrisbel wrote:αν πάρουμε τα βύσματα από τον Αλιγιάννη
Αν δεν τα πάρετε, το routes.gr έχει και από αυτά...
Μου έχουν μείνει 3-4 (10άρια και 12άρια FIXE) που μου τα είχε δώσει για ασφάλιση της "Ελληνομανίας" που ανοίγαμε τότε.
chrisbel
Posts: 138
Joined: 12 Jul 2006 14:48

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by chrisbel »

θα σε προτιμήσουμε Δημήτρη. Τι λέτε να το κάνουμε την Πέμπτη σε κάποιο εύκολο μέρος με καλό βράχο χωρίς αναρριχητική επισκεψιμότητα;
Dimitris
Posts: 662
Joined: 17 Apr 2006 22:41
Location: Athens

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by Dimitris »

Μόνο απόγευμα μετά τις 6. Λεπτομέρειες τηλεφωνικά.
geka
Posts: 249
Joined: 15 Mar 2010 13:45

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by geka »

Η καλύτερη λύση ειναι χημικα Χριστό και δημήτρη για θάλασσα πάρτε παράδειγμα τα χημικά στο Ναύπλιο και στα δίδυμα του τζιμ τιτ, δεν εχουν παθει το παραμικρό και στο σαιντ του τα δίνει για 50 χρόνια εγγυημένα.Σε περίπτωση που θα πάμε σε μηχανικό βύσμα αυτης της ποιότητας ΜΟΝΟ το βύσμα έχει 10-16 ευρώ ΧΩΡΙΣ την πλακέτα η οποία ΔΕΝ υπάρχει σε 1.4462 και θα πρέπει να γίνει παραγγελία με τρελό κόστος...
Τιμές τζιμ χημικά σε (316) περίπου 4-6 ευρω με breaking strain 79KN ενω σε (2205) εχει 9.50 ευρω με breaking strain 100KN.
http://www.bolt-products.com/SeaWaterSeries_000.htm
Karazitz
Posts: 178
Joined: 18 Apr 2006 13:53

Re: Δοκιμή αντοχής βυσμάτων στη Βαράσσοβα

Post by Karazitz »

Geka, σοβαροί επιστήμονες και ερευνητικά κέντρα που ασχολούνται με τη Διάβρωση ΔΕΝ μπορούν να δώσουν εγγύηση 50 χρόνων για πολύ ακριβό ανοξείδωτο χάλυβα (όχι για 2205...αλλά για πολύ ανώτερες κατηγορίες). Μπορούν να δώσουν μόνο (και το πολύ) μια εκτίμηση για βάθος χρόνου 50 ετών. Είναι άξιο απορίας το πως μερικοί έμποροι βυσμάτων δίνουν.

Chrisbel, επαναλάβετε το πείραμα οπουδήποτε στην Αττική. Θα καρφώσετε σήμερα και θα τραβήξετε σήμερα. Την ίδια μέρα.
Post Reply