ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ

Πληροφορίες και απόψεις για την ασφάλεια και την βαθμολόγηση διαδρομών
Post Reply
Karazitz
Posts: 178
Joined: 18 Apr 2006 13:53

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ

Post by Karazitz »

Καλησπέρα σε όλους,

Τα νέα είναι πολύ άσχημα και έχουν ως εξής.

Μετά από 3 μήνες συνεχούς αναρρίχησης στο Δασκαλειό (το οποίο επίσημα από τη ΓΥΣ ονομάζεται «Άσπρη Πούντα») πραγματοποιήθηκαν στις 23/08 και 25/08 από εμένα και το σχοινοσύντροφο Γ. Περδικάρη δειγματοληπτικά οι δοκιμές στις επιδόσεις των μόνιμων ασφαλειών που έχουν τοποθετηθεί στις διαδρομές. Οι τελευταίες δοκιμές είχαν γίνει το 2014 όπου είχε γίνει η συντήρηση του πεδίου, του οποίου το απολογιστικό έχει αποσταλεί στο παρελθόν σε όλα τα στελέχη της ΕΟΟΑ και στην ΕΟΟΑ, αλλά σας επισυνάπτεται εκ νέου και τώρα. Κάτω κάτω στο απολογιστικό επισήμαινα τα εξής: «Το Δασκαλειό βρίσκεται πολύ κοντά στη θάλασσα με αποτέλεσμα οι μόνιμες ασφάλειες να διαβρώνονται με διάφορους ρυθμούς. Η διάβρωση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρη αστοχία των μόνιμων ασφαλειών για το λόγο αυτό απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τους αναρριχητές.» Έχουμε και λέμε λοιπόν:

Διαδρομή Σκύλλα (6b+)

Η έβδομη ασφάλεια μέσα στο δίεδρο άντεξε τουλάχιστον 12.3 ΚΝ αξονικού φορτίου (κατά υπολογισμό) και στη συνέχεια κατά το σφυροκόπημα με σφυρί ανέπτυξε πολύ μεγάλη πλαστική παραμόρφωση. Από το τελευταίο αυτό δεδομένο θεωρώ ότι η ασφάλεια ήταν μάλλον αποδεκτή. Δυστυχώς, η τρίτη ασφάλεια της διαδρομής μου έμεινε στο χέρι πριν καν ξεκινήσω τη δοκιμή…! Η πρώτη, η δεύτερη και η τέταρτη ασφάλεια δεν έσπασαν μέχρι τα 7.2 ΚΝ αξονικού φορτίου (κατά υπολογισμό, δε συνέχισα τη δοκιμή).

Διαδρομή Μέδουσα (7a+)

Η ασφάλεια στο crux άντεξε τουλάχιστον 12.3 ΚΝ αξονικού φορτίου (κατά υπολογισμό) και στη συνέχεια κατά το σφυροκόπημα με σφυρί ανέπτυξε πολύ μεγάλη πλαστική παραμόρφωση. Μάλλον αποδεκτή με το ίδιο σκεπτικό.

Διαδρομή Άρπυϊα (7a/7a+)

Δυστυχώς, η ασφάλεια στην αρχή του δίεδρου μου έμεινε και αυτή στο χέρι πριν καν ξεκινήσω τη δοκιμή…! Η πρώτη, η δεύτερη, η τρίτη και η τέταρτη ασφάλεια δεν έσπασαν μέχρι τα 7.2 ΚΝ αξονικού φορτίου (κατά υπολογισμό).

Διαδρομή Έχιδνα (7a)

Η τρίτη ασφάλεια άντεξε τουλάχιστον 12.3 ΚΝ αξονικού φορτίου και στη συνέχεια κατά το σφυροκόπημα με σφυρί ανέπτυξε πολύ μεγάλη πλαστική παραμόρφωση. Μάλλον αποδεκτή με το ίδιο σκεπτικό.

Διαδρομή Κακομούτσουνος (6a, μπαίνουν όλοι για ζέσταμα!)

Δυστυχώς, η δεύτερη ασφάλεια κάτω από το ρελέ μου έμεινε στο χέρι πάλι, πριν καν ξεκινήσω τη δοκιμή…! Οι τρεις από κάτω ασφάλειες δεν έσπασαν μέχρι τα 7.2 ΚΝ αξονικού φορτίου (κατά υπολογισμό).

Οι πρώτες επισημάνσεις:

1 - Τρεις αστοχίες με φόρτιση γραμμαρίων σε μία δειγματοληπτική εξέταση είναι πάρα πολλές.

2 - Όλες οι πιο πάνω ασφάλειες (βύσμα, πλακέτα, παξιμάδι) που έσπασαν ήταν επώνυμες από χάλυβα AISI-304 και είχαν σφιχτεί με δυναμόκλειδο κατά την τοποθέτηση - επιθεώρηση. Με βάση τα όσα παρατήρησα στα θραυσμένα βύσματα η αστοχία οφείλεται σε μηχανισμούς διάβρωσης που μέχρι σήμερα δεν έχουν εκδηλωθεί στην Ελλάδα για βύσματα από το υλικό AISI-304, έχουν εκδηλωθεί όμως στα βύσματα της Βαράσοβας που ήταν από χάλυβα AISI-303 (υποδεέστερο).

3 – Τα τρία βύσματα που έσπασαν ήταν ηλικίας μόνο 7 ετών…! Το ένα ήταν χαμηλά στο έδαφος και κοντά στη splash zone, το δεύτερο σε μέσο ύψος και πιο μακριά από τη splash zone, ενώ το τρίτο (Κακομούτσουνος) πολύ μακριά από τη splash zone και ψηλά από το έδαφος. Τα γειτονικά τους βύσματα δεν έσπασαν. Το φαινόμενο δηλαδή παρουσιάζει μεγάλη ευαισθησία ως προς τη θέση (είναι γνωστό αυτό) και αποδεικνύει το πόσο επιθετικό είναι το περιβάλλον δίπλα στα κύματα.

4 –Επειδή τα βύσματα από AISI-304 έχουν μπει κυριολεκτικά παντού στην Ελλάδα, θα πρέπει να είμαστε πολύ σχολαστικοί σε όλα τα επίπεδα της δραστηριότητας.

5 – Τα βύσματα που έσπασαν στο Δασκαλειό ήταν όλα μηχανικής εκτόνωσης. Επισημαίνω, ξανά ότι το ίδιο επίφοβα είναι και τα χημικά βύσματα από χάλυβα AISI-304.

6 - Δεν έχουμε ακόμα αστοχίες από αυτούς τους μηχανισμούς διάβρωσης στην Ελλάδα για ασφάλειες από χάλυβα AISI-316L.

7 – Στις διαδρομές που έχω ανοίξει με Χ. Ευαγγελίδη και Σ. Κουκουζέλη (Φόρκυς, Έχιδνα, Μέδουσα, Άρπυια, Σκύλλα, Χάρυβδη, Παπυρέλα) θα ξηλώσω όλες τις υπάρχουσες ασφάλειες και θα τοποθετήσω νέες από ειδικό χάλυβα (AISI-904L), όπως αναμένω από μήνα σε μήνα να ανακοινώσει η UIAA στο αναθεωρημένο standard για τα βύσματα (https://www.petzl.com/BE/en/Professiona ... R-BOLT-HCR). Πολύ ακριβή λύση, αλλά δεν υπάρχει άλλη. Σημειώστε ότι αν και αυτά τα βύσματα προορίζονται για 50 έτη ζωής, ο κατασκευαστής δεν εγγυάται πάνω από 3…Οι υπόλοιποι ανοίξαντες ας πράξουν όπως νομίζουν, αν και πιστεύω θα συμφωνήσουν μαζί μου.


8 – Το Δασκαλειό πρέπει να κλείσει μέχρι νεοτέρων. Κίνδυνος – θάνατος. Τρεις αστοχίες με φόρτιση γραμμαρίων σε μία δειγματοληπτική εξέταση είναι πάρα πολλές. Σας παρακαλώ πολύ ενημερώστε τους πάντες μη θρηνήσουμε θύματα και πολλή προσοχή στην παραθαλάσσια αναρρίχηση.



25/08/2016

Δρ. Δ. Κάραλης

Οδηγός Βουνού της ΕΟΟΑ/μέλος του ΣΕΟΒ
Karazitz
Posts: 178
Joined: 18 Apr 2006 13:53

Re: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ

Post by Karazitz »

Παράκληση, το παρόν αποτελεί επείγουσα ανακοίνωση και όχι αφορμή για συζήτηση εδώ.

Σας ευχαριστώ πολύ.
chrisbel
Posts: 138
Joined: 12 Jul 2006 14:48

Re: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ

Post by chrisbel »

Ζιτσ ξεκαθάρισε κάτι σε παρακαλώ.. Δοκιμή σε εφελκυσμό; Και πόσο είναι το επιτρεπόμενο φορτίο θραύσης;
Ελπίζω να μην είναι συζήτηση.
Karazitz
Posts: 178
Joined: 18 Apr 2006 13:53

Re: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ

Post by Karazitz »

Καλημέρα ChrisBel, καλά κάνεις και με ρωτάς γιατί δεν το ξεκαθάρισα.

- Από τις δοκιμές έσπασαν μόνο 3 βύσματα με μηδενικό σχεδόν φορτίο. Για την ακρίβεια έσπασαν μόλις τις έπιασα με τα χέρια μου για να ξεκινήσω τη δοκιμή...

- Οι δοκιμές έγιναν με δυναμόκλειδο, όπου από την ροπή σύσφιξης υπολογίζεται το αξονικό φορτίο. Είναι μια πολύ σκληρή δοκιμή αλλά καταλαβαίνεις αμέσως εάν είσαι στο safe side.

- Εκτός από τα 3 βύσματα που έσπασαν, τα υπόλοιπα που δοκιμάστηκαν ΔΕΝ έσπασαν, απλά εγώ σταμάτησα τη δοκιμή σε ορισμένο φορτίο (7.2 και 12.3 ΚΝ).

- Τα βύσματα θα πρέπει να αντέχουν 15 ΚΝ (ΕΝ) και 20 ΚΝ (UIAA) αξονικού φορτίου. Οι δοκιμές σε αυτό το φορτίο θα γίνουν μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου, για όλες τις ασφάλειες (τουλάχιστον στις δικές μου γραμμές), αφού όυτως ή άλλως θα τις ξηλώσω.

- Η αίσθηση που πήρα είναι πως μέχρι τα Χριστούγεννα, πολλές πλακέτες από τις διαδρομές θα έχουν πέσει από μόνες τους στο έδαφος...

- Οποιοσδήποτε θέλει να συζητήσει κάτι σχετικό, ας με πάρει τηλ. 6973797661, γιατί για μεγάλο διάστημα θα έχω περιορισμένη πρόσβαση στο ιντερνετ.
yianpet
Posts: 24
Joined: 08 Dec 2008 17:06

Re: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ

Post by yianpet »

Karazitz, εκ μέρους των περισσότερων αναρριχητών που αμελούν να το κάνουν δημόσια, σε ευχαριστώ για την ενημέρωση και για την υπεύθυνη στάση σου γενικότερα.
kitsos
Posts: 206
Joined: 12 May 2007 01:03
Location: exarceia city

Re: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ

Post by kitsos »

Εδώ έχουμε το εξής πρωτοφανές: Χρόνια τώρα αφήνουμε βύσματα σε διαδρομές και ξεχνάμε την ύπαρξη τους μέχρι να
γίνει κάποιο ατύχημα....Πρώτη φορά επέλεξε κάποιος με γνώση και πείρα στο θέμα και επειδή ακριβώς για αυτό το λόγο
γνωρίζει πως υπάρχει πρόβλημα λόγω της γειτνίασης με τη θάλασσα να διεξάγει κάποια προληπτικά stress tests (έχουν γίνει και
αλλού, αλλά μετά από ατυχήματα) στις ασφάλειες και ευτυχώς μας προειδοποιεί για έναν ενδεχόμενο κίνδυνο. Το αποτέλεσμα;
Τα άκουσε και από πάνω...

ΥΓ. Στο Νεράκι, δίπλα στο κύμα, το πεδίο είναι εξοπλισμένο κυρίως με raumer 304 (την παλιά σειρά, τώρα μόνο 316 βρίσκεις) από τότε, που ανοίχτηκαν οι διαδρομές, υποθέτω πως ακριβώς επειδή δεν πήγε κάποιος να κάνει προληπτικά stress tests σε κάποιες από τις ασφάλειες ή επειδή δεν έσπασε κάποιο βύσμα, όλα βαίνουν καλώς...(αντίθετα, στο Δασκαλειό, που έγιναν τα προληπτικά stress tests, όλα έχουν γίνει λάθος... :lol: )
ΥΓ1. Αν κάνεις κάτι έχεις πρόβλημα...Αν δεν κάνεις τίποτα, μπορείς να επικρίνεις από τον απρόσβλητο θρόνο σου...τι να σου πουν άλλωστε; :o

ΥΓ2. Επειδή αυτά τα πεδία μαζί και με τη Βαράσοβα είναι δημοσιευμένα σε Αγγλόφωνους Αναρριχητικούς οδηγούς, όταν βγει κάποιο
τελεσίδικο συμπέρασμα, χρήσιμο θα ήταν να αποσταλεί (από την Ομοσπονδία; Δεν ξέρω...) κάποιο σχετικό δελτίο τύπου με κάποια ενημέρωση-προειδοποίηση
(Για το Δασκαλειό, προς το παρόν, αυτό είναι σίγουρα απαραίτητο...)

ΥΓ3. Και στην τελική θα μπορούσε να μη γίνει τίποτε από όλα αυτά, η αναρρίχηση είναι μια ελεύθερη δραστηριότητα, το πως θα ρισκάρει ο καθένας είναι ατομική του ευθύνη (με την προυπόθεση ότι είναι ενήλικος), όπως και πως θα ανοίξει μια γραμμή...Στο Δασκαλειό υπάρχουν και γραμμές με γαλβανιζέ (που έχουν γίνει τώρα κοκκινόμαυρα) και 303, 12άρια 316 marine χημικά, 304, ας επιλέξει ο καθένας τι θέλει... η αναρρίχηση είναι ελεύθερη έκφραση και ο καθένας σκαρφαλώνει για την πάρτη του στην τελική...(Με λίγα λόγια αντί να λέμε και ένα ευχαριστώ σε κάποιον για την καλή του πρόθεση, ας δούμε αν τον υποχρεώνει κανείς ή το κάνει συνειδητά, αλλά και τη δική μας αντίδραση σε άλλες, κραυγαλέες περιπτώσεις...)
Che
Posts: 267
Joined: 01 Jan 2009 20:07
Location: ATHENS,GREECE

Re: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ

Post by Che »

Πάλι καλά που δεν έγινε συζήτηση στο ποστ. :P
Το γεγονός είναι ότι η Ελλάδα έχει πολλά παραθαλάσσια πεδία και πλέον έχουμε την γνώση επί του θέματος.
Στη Χασιά δεν έχει ανοίξει ρουθούνι πχ. και μάλιστα σε βύσματα 15ετιας και μάλιστα γαλβανιζέ.
Όποιος ασχολήθηκε με την συντήρηση εκεί θα το παρατήρησε ότι τα βύσματα κοβόντουσαν μετά από αρκετά χτυπήματα και πολλά άντεχαν ίσως άλλη μία 5ετία τουλάχιστον.
Στη Χούνη το ίδιο. Οπότε στα παραθαλάσσια θέλει τακτικό έλεγχο. και σίγουρα ακριβή καταγραφή των διαδρομών.(πότε ανοίχτηκαν, υλικά που χρησιμοποιήθηκαν και πότε ανανεώνονται) ώστε να αρχίσουμε να δημιουργούμε έναν αναλυτικό χάρτη ώστε να βλέπουμε τους ρυθμούς διάβρωσης ανά περιοχή.

Στη Χούνη υπάρχουν ακόμα κάποια παλιά βύσματα οπότε δόκτωρα οταν σε ευκολύνει πάρε τα ματσακέλια σου και πάμε να δοκιμάσουμε να δούμε κι εκεί τι γίνεται και αν τελικά ισχύει αυτό ή απλά είμαστε τυχεροί.
Climbing is not a sport, it's a life attidute!
geka
Posts: 249
Joined: 15 Mar 2010 13:45

Re: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ

Post by geka »

Che.
Εγώ θα έλεγα μιας και ανακοινώθηκε το πεδίο ως ακατάλληλο και επικίνδυνο και ίσως πλέον και άλλα θαλάσσια πεδία, να μαζέψουμε όλοι εμείς οι 16.000 περίπου επισκέπτες της ανακοίνωσης και να βάλουμε κανένα 50αρικο ο καθένας και σε συνεργασία με τους ειδικούς όπως ο Δ.καραλης να αλλάχτουν όλα τα βύσματα στα "εχθρικά" και δημοφιλή πεδία με την καλύτερη διαδικασία (Εργασία- μετάλλου )και τουλάχιστον να έχουμε έστω και για λίγα χρόνια την ηρεμία μας.Όσο μεγαλύτερη θα είναι η παραγγελία τόσο καλύτερη τιμή θα έχει και το βύσμα.Θεωρώ άδικο σε ανανέωση πολύ γνωστών πεδίων όπως το δασκαλειο τα λεφτά να τα βάλουν πάλι οι ανοιξαντες.Τι λετε;;;;;;;;
jtj
Posts: 106
Joined: 25 Nov 2013 18:57

Re: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ

Post by jtj »

geka wrote:Che.
Εγώ θα έλεγα μιας και ανακοινώθηκε το πεδίο ως ακατάλληλο και επικίνδυνο και ίσως πλέον και άλλα θαλάσσια πεδία, να μαζέψουμε όλοι εμείς οι 16.000 περίπου επισκέπτες της ανακοίνωσης και να βάλουμε κανένα 50αρικο ο καθένας και σε συνεργασία με τους ειδικούς όπως ο Δ.καραλης να αλλάχτουν όλα τα βύσματα στα "εχθρικά" και δημοφιλή πεδία με την καλύτερη διαδικασία (Εργασία- μετάλλου )και τουλάχιστον να έχουμε έστω και για λίγα χρόνια την ηρεμία μας.Όσο μεγαλύτερη θα είναι η παραγγελία τόσο καλύτερη τιμή θα έχει και το βύσμα.Θεωρώ άδικο σε ανανέωση πολύ γνωστών πεδίων όπως το δασκαλειο τα λεφτά να τα βάλουν πάλι οι ανοιξαντες.Τι λετε;;;;;;;;
Μέσα
Che
Posts: 267
Joined: 01 Jan 2009 20:07
Location: ATHENS,GREECE

Re: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ

Post by Che »

Καταλαβαίνεις φυσικά τι είπες μόλις έτσι;
Δεν έχεις μάλλον καμία επαφή με την πραγματικότητα. Όταν ο Τιτόπουλος ζήταγε να τσοντάρει κόσμος για αλλαγή των ασφαλειών σε πεδία που είχαν τοποθετηθεί rockland της άστοχης παρτίδας οι περισσότεροι έκαναν ότι δεν άκουγαν ενώ κάποιοι άλλοι έδιναν 5 ευρώ όλα κι όλα αλλά ζητούσαν και να προστεθούν και ασφάλειες.
Καμία επαφή βέβαια αφού με 5 ευρώ δεν παίρνεις ούτε οικογενειακό παγωτό.

Και μιλάμε όσα μαζεύτηκαν ήταν από 50-60 άτομα μετά κόπων και βασάνων σε επίπεδο συνεννόησης. Κι εσύ μου λες να οργανωθούν 16.000 άγνωστοι μεταξύ τους να δώσουν 50 ευρώ. το οποίο αν κάνεις την πράξη βγαίνουν 800.000 ευρώ. σχεδόν μύριο. Να σε δω να τα βάζεις σε τράπεζα και να τα δικαιολογείς. :idea:
Climbing is not a sport, it's a life attidute!
Karazitz
Posts: 178
Joined: 18 Apr 2006 13:53

Re: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ

Post by Karazitz »

Σε συνέχεια της αρχικής προειδοποίησης:

Έγιναν σήμερα 46 (σαράντα έξι) δυναμομετρήσεις βυσμάτων στο Δασκαλειό.

Η αρχική προειδοποίηση μένει ως έχει.

Οι διαδρομές Σκύλλα, Άρπυια, Χάρυβδη και Μέδουσα δεν έχουν πλέον καμία ασφάλεια πάνω στο βράχο.

Μέχρι τη συζήτηση στα Μετέωρα θα υπάρχει ακόμα πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα.

Σας ευχαριστώ.

Κάραλης
Post Reply