κομμένα βύσματα...

Πληροφορίες και απόψεις για την ασφάλεια και την βαθμολόγηση διαδρομών
little_chris
Posts: 40
Joined: 18 Feb 2009 11:10
Location: Chania

κομμένα βύσματα...

Post by little_chris »

Tο περασμένο φθινόπωρο αγοράστηκαν από ελληνική εταιρία πλακέτες και βύσματα με σκοπό το άνοιγμα και τη συντήρηση αναρριχητικών διαδρομών στα Χανιά..Συγκεκριμένα σε δύο απ τις διαδρομές που ανοίχτηκαν κοπηκαν τρία ανοξείδωτα βύσματα 10mm μονής εκτόνωσης! Δεν έσπασαν κατα τη διάρκεια πτώσης ούτε πάνω στο σφίξιμο τους αλλα είτε βγήκαν με το χέρι είτε με την τάση του σχοινιού ύστερα απο πτώση του επικεφαλής, είτε με την τάση του σχοινιού σε top rope. Προφανώς η μονη εξήγηση είναι και στις τρείς περιπτώσεις τα βύσματα να ήταν ήδη κομμένα απο προηγούμενη πτώση ή σεκάρισμα του αναρριχητή αλλά δε βγήκαν μιας και ήταν τοποθετημένα σε κάθετο βράχο και δεχόντουσαν κάθετα την τάση. Όλα τα βύσματα κόπηκαν ακριβώς στη μέση ανάμεσα απ το παξιμάδι και τον δακτύλιο εκτόνωσης. Οι αναρριχητές που άνοιξαν αυτές τις δύο διαδρομές είναι αρκετά έμπειροι και έχουν τοποθετήσει πολλά βύσματα και δεν προκλήθηκαν τα παραπάνω απο δικό τους λάθος (υπερβολικό σφίξιμο κτλ). Όταν ενημερώθηκε ο κατασκευαστής-προμηθευτής είπε οτι έχει πουλήσει άλλα 4.000 αντίστoιχα βύσματα... Εννοείται πως στείλαμε πίσω όσα βύσματα μας είχαν απομείνει και τα αντικατέστησε με άλλα φαινομενικά καλύτερης ποιότητας και κατασκευής. Ενημερωτικά αναφέρω πως οι περισσότερες διαδρομές στην Ελλάδα είναι ανοιγμένες με αντίστοιχης φίρμας βυσματα. Μπορεί να μου εγγυηθεί κάποιος οτι τα καινούργια βύσματα που λάβαμε δε θα έχουν παρόμοια κατάληξη; οτι είναι ασφαλείς όλες οι διαδρομές που έχουμε ήδη ανοίξει; οτι μπορώ να σκαρφαλώνω με ασφάλεια;
τα σχόλια δικά σας...

Υ.Γ. Εγω μετά απ όλα αυτά λέω να το γυρίσω στο σόλο μιας και τελικά δεν έχει μεγάλη διαφορά.τουλάχιστον δε θα έχω την ψευδαίσθηση οτι η πλακέτα κάτω απ τα πόδια μου κρατάει...

Χρήστος Τσούτσιας
OFIS
Posts: 206
Joined: 26 Apr 2006 09:44

Post by OFIS »

"Υ.Γ. Εγω μετά απ όλα αυτά λέω να το γυρίσω στο σόλο μιας και τελικά δεν έχει μεγάλη διαφορά.τουλάχιστον δε θα έχω την ψευδαίσθηση οτι η πλακέτα κάτω απ τα πόδια μου κρατάει..."
:o :lol:
Πάντως πολύ σοβαρό το ζήτημα.Περιμένουμε παρέμβαση από Karazits...
Minimus
Posts: 95
Joined: 29 Nov 2007 10:08
Location: Αθήνα

Post by Minimus »

Χρήστο, δεν καταλαβαίνω γιατί δεν λες την εταιρεία και τη μάρκα των βυσμάτων;

Δεν είσαι σίγουρος;
little_chris
Posts: 40
Joined: 18 Feb 2009 11:10
Location: Chania

Post by little_chris »

Νομίζω οτι όλοι καταλάβατε οτι πρόκειται για την Rockland. Και τα βύσματα και οι πλακέτες αγοράστηκαν από αυτή την εταιρία. Απ ότι μάθαμε δεν κατασκευάζει ο ίδιος τα βύσματα αλλά τα προμηθεύεται απο αλλού..
route 4a
Posts: 21
Joined: 19 Oct 2007 23:02
Location: pireas
Contact:

Post by route 4a »

Αγαπητέ φίλε Χρήστο.

Μέχρι σήμερα που μιλάμε ποτέ εκτός από τον αγοραστή δεν ζητήθηκε η άποψη μου για το συγκεκριμένο συμβάν, παρά μόνον ακούγονται γνώμες και εικασίες από αρκετούς αναρριχητές.

Τα συγκεκριμένα βύσματα όντως δεν ήταν δικής μου κατασκευής γιατί εκείνο το διάστημα δεν είχα έτοιμα δικής μου κατασκευής να παραδώσω.
Όταν ρωτήθηκα είπα ότι για το 2008( μέχρι τον Αύγουστο )είχα πουλήσει περίπου 4000 συνολικά και όχι από τα συγκεκριμένα. Από τα συγκεκριμένα τοποθετήθηκαν στα βράχια περίπου 80 βύσματα τα οποία δεν σημαίνει αυτόματα ότι είναι επικύδινα. Διότι από αυτά που επιστράφηκαν σε εμένα, εγώ τα δοκίμασα και σε πραγματικές συνθήκες ( περίπου 15 βύσματα ) και δεν αντιμετώπισα κάτι ανάλογο. Μάλιστα όση ποσότητα μου έμεινε δεν την επέστρεψα στον προμηθευτή μου και τα έχω κρατήσει στο μαγαζί για περαιτέρω έλεγχο.

Σου προτείνω λοιπόν πριν αρχίσεις το solo όπως λες, να επικοινωνήσεις μαζί μου εσύ ή όποιος άλλος φίλος αναρριχητής θέλει ή και όλοι μαζί να βρεθούμε από κοντά για να κάνουμε μία συζήτηση-ανάλυση του θέματος (για το λόγο αυτό παραθέτω το τηλέφωνο και το mail και είμαι στη διάθεση του καθενός).

Γιατί με εικασίες και υποθέσεις μόνο λάθος συμπεράσματα θα έχουμε.
Επίσης γιατί πιστεύω ότι κάποια θέματα τους αρμόζει μία λεπτομερέστερη αντιμετώπιση από την απλή συνομιλία σε ένα forum.

Λευτέρης Φωτεινός ( ιδιοκτήτης της ROCKLAND )

τηλ.: 210 400 98 26
e-mail : mail@rockland.gr
little_chris
Posts: 40
Joined: 18 Feb 2009 11:10
Location: Chania

Post by little_chris »

Φίλε Λευτέρη δεν έκανα καμία εικασία και καμία υπόθεση..αυτό που συνέβει είναι γεγονός. Και εγώ τα δύο συμβάντα που περιέγραψα τα είχα απλά ακούσει αλλά με το που το είδα να συμβαίνει και μπροστά μου θέλησα να το μάθει ο κόσμος όχι για να δυσφημίσω εσένα αλλά για να προστατευτούν οι αναρριχητές που τυχόν έχουν αγοράσει παρόμοια βύσματα.
Αν δεν είχες να μας παραδώσεις δικά σου βύσματα τότε κακώς προμηθεύτηκες απο κάποιον άλλον. Εμείς αγοράζουμε βύσματα όχι απ το σιδερά της γειτονιάς μας αλλά απο μια εταιρία που υποτίθεται οτι τα προιόντα της είναι πιστοποιημένα για αναρρίχηση και αυτό που έγινε εγώ το θεωρώ απαράδεκτο.
Αυτο που συνέβει συνέβει και ο κόσμος πρέπει να το μάθει. Τα forum για αυτό ακριβώς το λόγο υπάρχουν, για να συζητάμε να ενημερωνόμαστε και να προβληματίζόμαστε. Αν έχεις να πεις κάτι για το συμβάν ή αν έχεις έστω κάποια πιθανή εξήγηση θα ήθελα πάρα πολύ να την ακούσω..σε αυτό εδώ το forum, για να μάθει και ο κόσμος τι μπορεί να έφταιξε.
Σε προσωπικό επίπεδο δεν έχω να σου πω κάτι φίλε Λευτέρη. Αν θες να συζητήσουμε τηλεφωνικά το τηλ. μου είναι 6947405406 και αν θες να τα πούμε από κοντα είσαι ευπρόσδεκτος να έρθεις στα Χανιά..και να σκαρφαλώσεις τις εν λόγο διαδρομές.ποιός ξέρει ίσως τότε αρχίσουμε παρέα το σόλο!

Φιλικά
Χρηστος
Planar
Posts: 365
Joined: 30 Mar 2007 14:28
Location: Maganopigado
Contact:

Post by Planar »

little_chris wrote: είσαι ευπρόσδεκτος να έρθεις στα Χανιά..και να σκαρφαλώσεις τις εν λόγο διαδρομές.ποιός ξέρει ίσως τότε αρχίσουμε παρέα το σόλο!
Δε μας λετε και μας ποιες ειναι οι εν λογω διαδρομες γιατι κατεβαινουμε Κρητη οπου να 'ναι και ειναι κριμα...
route 4a
Posts: 21
Joined: 19 Oct 2007 23:02
Location: pireas
Contact:

Post by route 4a »

Χρήστο,
κατ'αρχίν εγώ δεν σου ανέφερα ότι προσπάθησες να δυσφημήσεις την ROCKLAND, για την ακρίβεια ούτε καν πέρασε από το μυαλό μου ότι μπορεί να έχεις σαν σκοπό κάτι τέτοιο.

Το ότι προμήθευσα αυτά τα συγκεκριμένα βύσματα ναι είναι λάθος μου
( παρότι τα είχα χρησιμοποιήσει σε άνοιγμα διαδρομών πριν ξεκινήσω την εταιρία χωρίς να έχω πρόβλημα ) αλλά σκοπός μου δεν ήταν το κέρδος παρά μόνο ήθελα να εξυπηρετήσω το Μιχάλη.

Tο ότι αστόχησαν δύο βύσματα ναι είναι γεγονός. Θά ήθελα να σου πω όμως εικασία είναι όταν προσπαθούμε από μόνοι μας να υποθέσουμε γιατί αστόχησε κάποιο υλικό. Τεκμηριωμένη απάντηση έχουμε μόνον εάν κάνουμε μετρήσεις.

Αυτό που έχω αν πω βάσει των πρώτων στοιχείων που έχω ( ανάλυση κράματος) είναι ότι το κράμα του χάλυβα που έχουν κατασκευαστεί τα εν λόγο βύσματα είναι το απαιτούμενο. Δηλαδή ανοξείδωτος χάλυβας AISI 304
( C=0.05 / Mn= 1.80 / Si=1.00 P=0.041 / S=0.02 / Ni=10 / Cr= 19.2 ).

Κάτι άλλο που μας ενδιαφέρει είναι και ο τρόπος κατασκευής των βυσμάτων. Εδώ είναι προφανής η διαδικασία κατασκευής των εν λόγο βυσμάτων, δεν έχουν υποστεί κάποια θερμική κατεργασία, αλλά έχουν υποστεί μόνο αφαίρεση και διόγκωση δηλαδή ψυχρή κατεργασία ( όπως θα έπρεπε δηλαδή ).

Επομένως το μόνο που μας μένει για να έχουμε μία σφαιρική εικόνα είναι οι τιμές που θα μας δώσουν τα εργαστηριακά τεστ. Μία διαδικασία η οποία γίνεται σε πιστοποιημένο εργαστήριο στην Ιταλία γιατί στην Ελλάδα δεν έχουμε τη δυνατότητα για κάτι τέτοιο.

Μία εικασία που μπορεί να γίνει για την κοπή των βυσμάτων είναι η αστοχία υλικού. Αλλά θεωρείτε μεγάλο ποσοστό αστοχίας και συνάμα απίθανο στην ίδια παρτίδα να έχουμε δύο προϊόντα που αστόχησαν, άρα λογικά πρέπει την αποκλείσουμε.

Άλλη εικασία είναι η λάθος εφαρμογή ( υπέρμετρο σφίξιμο )αλλά και πάλι
βάσει των πληροφοριών που μου δόθηκαν από το Μιχάλη θα πρέπει να αποκλείσουμε και αυτή τη περίπτωση.

Καλύτερα λοιπόν είναι να περιμένουμε τις μετρήσεις του εργαστηρίου πριν να υποθέσουμε οτιδήποτε.

Το αν μπορείς να σκαρφαλώνεις με ασφάλεια πιστεύω ότι μπορείς να το διαπιστώσεις ανά την Ελλάδα σκαρφαλώνοντας και άλλες διαδρομές που έχουν χρησιμοποιηθεί δικής μου κατασκευής υλικά ( παράδειγμα είναι η Ιερά οδός ένα πεδίο με δύσκολες διαδρομές που έχουν αρκετές πτώσεις, σεκ και μεγάλη επισκεψιμότητα).
Όσο για να αρχίσω εγώ το solo αυτό είναι απίθανο λόγο της φυσικής κατάστασης αλλά και της αναρριχητικής ικανότητας μου, έτσι μάλλον είμαι υποχρεωμένος να χρησιμοποιώ ακόμα ασφάλειες.
Κλείνοντας θέλω να σου πω ότι το ταξίδι στα Χανιά πέρα από το αυτό το θέμα που έχει προκύψει είναι προγραμματισμένο για λίγο μετά το Πάσχα.

Λευτέρης

Υ.Γ.

θέλω να διαπιστώσω και κάτι. Σε αυτό το διάστημα που παράγω αυτά τα προϊόντα ελάχιστοι από αυτούς που τα αγοράζουν έχουν ρωτήσει για τη σωστή χρήση ή γενικότερες πληροφορίες για τα υλικά.
Εγώ συνεχίζω να είμαι εύκαιρος για να δώσω οποιαδήποτε πληροφορία και αν μου ζητηθεί στο παραπάνω τηλ και e-mail.
Karazitz
Posts: 178
Joined: 18 Apr 2006 13:53

Post by Karazitz »

Το θέμα που έχει τεθεί, κατά την άποψή μου, είναι πολύ σοβαρό.
Δώστε μου λίγο χρόνο να βρώ κάποιες πληροφορίες που χρειάζομαι και θα εκφράσω δημοσίως την άποψή μου.
Nikolas_A
Posts: 382
Joined: 15 Apr 2008 18:30

Post by Nikolas_A »

Μια σκέψη μόνο: ποιός έχει χρησιμοποιήσει ποτέ ροπόκλειδο σε άνοιγμα διαδρομής; Ποιός έχει ψάξει το datasheet του συγκεκριμένου βύσματος για την προτεινόμενη ροπή σύσφιξης; Ρωτάω γιατί στη δουλειά έχω σπάσει 8ρα βίδα με κοντό κλειδί και δεν είμαι και κανας σφίχτης. Οπότε θεωρώ εύκολο να φέρει κάποιος ένα 10ρι κοντά στο όριο θραύσης.
Απετάξω τις πλακέτες; Απεταξάμην!
Συνετάξω τα καρύδια; Συνεταξάμην
vourakis
Posts: 13
Joined: 14 Dec 2008 21:24

Post by vourakis »

Ξεκαθαρίζοντας λίγο τα πράγματα…..

Όντως ποιος μπορεί να πει ότι μιλάμε με εικασίες και υποθέσεις? 3 κομμένα βύσματα, σε 2 διαφορετικές διαδρομές και με 2 αναρριχητές !Τα 2 από τα 3 έσπασαν ενώ γινόταν top rope και το τρίτο όταν ο αναρριχητής έβαλε το βάρος του κατά το άνοιγμα της διαδρομής από κάτω.
Κανένας από εμάς δεν ανέφερε για ποιους λόγους πιθανόν να έσπασαν τα συγκεκριμένα βύσματα. Εξάλλου δεν το γνωρίζουμε….είναι κάτι όμως που συνέβη και που τουλάχιστον όμως οφείλουμε να ενημερώσουμε τον κόσμο χωρίς κινδυνολογίες και καταστροφολογίες. Πρόκειται όμως για τη ζωή μας και για αυτό που συνειδητά έχουμε επιλέξει να κάνουμε γι¢αυτό και πρέπει τα πράγματα να τα αντιμετωπίσουμε με τη δέουσα προσοχή και σοβαρότητα. Και σίγουρα Λευτέρη πρέπει να πάρουμε κάποιες απαντήσεις.
Η αλήθεια είναι ότι τα συγκεκριμένα βύσματα διαφέρουν αρκετά ,οπτικά πάντα, σε σχέση με παλαιοτέρα βύσματα τύπου ROCKLAND που είχαμε προμηθευτεί και που που ποτέ μέχρι τώρα δεν είχαμε προβλήματα. Υλικά δηλαδή με τα οποία νιώθαμε σιγουριά και κυρίως μ´ένα προμηθευτή-κατασκευαστή να μας εμπνέει εμπιστοσύνη. Ωστόσο μη ξεχνάμε ότι πληρώνουμε γι¢ αυτά τα και έχουμε την απαίτηση να προμηθευόμαστε διαρκώς αξιόπιστα υλικά.
Όμως τι….¨Τα συγκεκριμένα βύσματα δεν ήταν δικά σου?¨…αυτό με κάνει ακόμη πιο επιφυλακτικό…Αλήθεια…επιθεώρησε κάνεις οπτικά τα συγκεκριμένα βύσματα πριν ξεκινήσετε να τα δίνεται στον κόσμο?...όπου και να έδειξα το τελικό κόψιμο του βύσματος (μπροστά από το σπείρωμα) έμειναν με ανοιχτό το στόμα!...έχει γωνίες και ακμές εξαιρετικά επικίνδυνες για το σχοινί σε πτώση. Προφανώς γνωρίζεται τους αντίστοιχους έλεγχους που εφαρμόζει η UIAA για τις πτώσεις αναρριχητικών σχοινιών σε ακμές βράχων και πόσο ευαίσθητα είναι αυτά!!!
Όσο για το υπέρμετρο σφίξιμο…υφίσταται τέτοια έννοια ?.Υπάρχει κάτι στις οδηγίες τοποθέτησης των εν λόγω βυσμάτων που να συγκεκριμενοποιεί και να οριοθετεί μεγίστη ροπή σύσφιξης για τα παξιμάδια ?Υπάρχει κάποια εταιρία στο χώρο ,ακόμα και από αυτές με πιστοποίηση UIAA, που να προβλέπει κάτι τέτοιο?...Επιβάλλεται ή προτείνεται από κάποιους η χρήση ροπόκλειδων (torque wrench) ?Υπάρχει κάποιο έντυπο που να γνωστοποιεί όλες αυτές τις λεπτομέρειες κυρίως σ¢ εκείνους που ίσως το κάνουν για πρώτη φορά? Όλοι γνωρίζουμε ότι απλά δεν πρέπει να τα καργάρουμε λόγο του εφελκυσμού που προκαλείται στο βύσμα μετά την εκτόνωση της ασφάλειας του και το σφίξιμο του παξιμαδιού. Αυτό κάναμε και εμείς…σφίξαμε με αίσθηση, όπως πάντα κάναμε μέχρι τώρα και έχοντας πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού μας τα παραπάνω.Και δεν ηταν δα και τα πρώτα βύσματα που τοποθετούσαμε!
Σκοπός των άρθρων στο forum δεν είναι να κατηγορήσουμε κάποιον αλλά να γνωστοποιήσουμε μια κατάσταση και πιθανόν να προλάβουμε κάτι χειρότερο. Να πληροφορηθεί ο κόσμος για την ύπαρξη αυτής της παρτίδας, πιθανόν ,επικινδύνων βυσμάτων και να μπορέσει να τ¢ αναγνωρίζει οπτικά. Υπάρχουν στην κατοχή μου τέτοια βύσματα τα οποία διαφέρουν από τα παλαιοτέρα, με τα οποία ποτέ δεν είχαμε προβλήματα αλλά και με τα νεοτέρα που μας σταλθήκαν προς αντικατάστασης αυτών.
Karazitz
Posts: 178
Joined: 18 Apr 2006 13:53

Post by Karazitz »

Λοιπόν, αρχικά, για να έχουμε κοινή γλώσσα:

1. Όταν μια εταιρεία κατασκευάζει ασφάλειες βράχου ή μεταπουλάει ασφάλειες βράχου που έχουν φτιαχτεί από τρίτους βάσει προδιαγραφών που η ίδια τους θέτει, θεωρείται γενικά ως Κατασκευαστής ή Manufacturer.

2. Τα Rock Anchors για χρήση στην Αναρρίχηση - Ορειβασία δεν είναι PPE (Personal Protection Equipment), δεδομένου ότι ο αναρριχητής που σκαρφαλώνει τα βρίσκει έτοιμα πάνω στα βράχια μετά την τοποθέτησή τους από τους πρώτους. Για τον εξοπλισμό που ΔΕΝ είναι PPE (άρα τα Rock anchors) ΔΕΝ απαιτείται πιστοποίηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

3. Καταλήγοντας: Από τη στιγμή που τα Rock Anchors ΔΕΝ είναι PPE, ο κατασκευαστής (βλέπε 1) ΔΕΝ είναι υποχρεωμένος να τα πιστοποιεί βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού ΕΝ959:2007, ομοίως και κατά το διεθνή κανονισμό UIAA123.

4. Τότε γιατί υπάρχει ο κανονισμός ΕΝ959:2007;

5. Υπάρχουν πολλοί ευρωπαϊκοί κανονισμοί που δεν είναι υποχρεωτικοί, όπως στην περίπτωσή μας αυτός για τα Rock Anchors. Ο λόγος ύπαρξής του κανονισμού ΕΝ959:2007 είναι και για να προτείνεται στους κατασκευαστές (βλέπε 1) αλλά κυρίως στους αγοραστές (εμάς δηλαδή) μία «βέλτιστη ασφαλής λύση».

6. Επιπλέον, εάν συμβεί ένα ατύχημα, ο κατασκευαστής καλείται στα πλαίσια μιας δίκης να αποδείξει ότι κατασκευάζει τα Rock Anchors σύμφωνα με τη «βέλτιστη ασφαλή λύση» που προτείνει η Ευρωπαϊκή Ένωση, τουλάχιστον στον Ευρωπαϊκό Χώρο. Το ίδιο και ο εργολάβος ή ο αναρριχητής που τα χρησιμοποίησε.

7. Για το λόγο αυτό, πολλοί κατασκευαστές α) απλά ακολουθούν την οδηγία ΕΝ959:2007 για την κατασκευή των Rock Anchors και άλλοι β) τα πιστοποιούν βάσει του ΕΝ959:2007 για να είναι περισσότερο εξασφαλισμένοι (δεν τους επιτρέπεται όμως να μαρκάρουν με CE τα προϊόντα τους, αφού η πιστοποίηση δεν είναι υποχρεωτική για όλους!). Και τα δύο α) και β) είναι γενικώς αποδεκτά.

4. Γιατί υπάρχει ο κανονισμός UIAA123;

8. Όσοι έχουν πιστοποίηση UIAA123, έχουν και υποχρεωτικά και ΕΝ959:2007. Επιπλέον τα βύσματα πιστοποιημένα κατά UIAA123 είναι άκρως καλύτερα σε σχέση με αυτά που έχουν πιστοποίηση ή κατασκευάζονται από τον κατασκευαστή σύμφωνα μόνο με το ΕΝ959:2007. Τα βύσματα πιστοποιημένα κατά UIAA123 μπορείτε να τα βρείτε εδώ: http://safety.theuiaa.org/front/index_public.php


Επί της ουσίας:

1. Όσοι αγοράζουμε εξοπλισμό για Αναρρίχηση και Ορειβασία (που είναι PPE, π.χ. μποντριέ κλπ) καλό είναι να ζητάμε επίμονα να δούμε το CE Mark πάνω στα προϊόντα. Δείτε εδώ: http://en.wikipedia.org/wiki/CE_mark πως είναι το σωστό CE και όχι το China Export (CE).

2. Για εξοπλισμό που ΔΕΝ είναι PPE (όπως τα Rock Anchors), συνίσταται ο Αγοραστής να γνωρίζει εάν ο Κατασκευαστής (βλέπε 1) ακολουθεί τη «βέλτιστη ασφαλή λύση» που προτείνει ο κανονισμός ΕΝ959:2007 για δική του και μόνο εξασφάλιση (του αγοραστή).

3. Εάν ο κατασκευαστής ΔΕΝ ακολουθεί τουλάχιστον το ΕΝ959:2007 για την κατασκευή των Rock Anchors – εγώ προσωπικά ΔΕΝ θα αγόραζα από αυτόν.

4. Αντίστοιχες αστοχίες βυσμάτων (μαζικές) αντιμετώπισε η FIXE πέρυσι. Πλέον όμως, η FIXE μαζί με την KONG είναι οι μόνες που έχουν πιστοποιημένα βύσματα κατά UIAA123.

5. Όσον αφορά στη ροπή σύσφιξης. Υπέρμετρη ροπή καταπονεί σημαντικά το βύσμα, ενώ από χαλαρή σύσφιξη καταπονείται επίσης σημαντικά το βύσμα κατά την πτώση. Υπάρχει μία βέλτιστη ροπή σύσφιξης και ορισμένες εταιρείες (π.χ. Petzl) τη συνιστούν στα Manual τους. Η ροπή αυτή εξαρτάται από τον τρόπο κατασκευής του βύσματος και διαφέρει από εταιρεία σε εταιρεία για αυτό ΔΕΝ υπάρχει πουθενά η τιμή αυτή σε κάποιο κανονισμό.

6. ΔΕΝ είναι πρακτικό να κουβαλάμε δυναμόκλειδα στο άνοιγμα της διαδρομής. ΠΡΟΣΟΧΗ όμως, στην περίπτωση αυτή, εμείς είμαστε αυτοί που δεν ακολουθούμε τις οδηγίες, εφόσον αναγράφεται η ροπή σύσφιξης σε αυτές (misuse).

7. Στα πλαίσια Εργολαβιών (με Δήμους, Κοινότητες, Προγράμματα), εάν ο εργολάβος θέλει να είναι εξασφαλισμένος θα πρέπει να χρησιμοποιεί δυναμόκλειδα και βύσματα στα οποία αναγράφεται η συνιστώμενη ροπή σύσφιξης, ειδικά στα παραθαλάσσια βράχια. Εννοείται ότι θα πρέπει τα βύσματα για τα παραθαλάσσια βράχια να ακολουθούν πιστά τουλάχιστον το ΕΝ959:2007. Το καλύτερο για τα παραθαλάσσια βράχια είναι τα βύσματα να είναι πιστοποιημένα κατά UIAA123, δεδομένου ότι η UIAA υποχρεώνει σε αυστηρά μέτρα έναντι της διάβρωσης (ο ΕΝ απλώς εφιστά την προσοχή).

8. Για να βρεθεί η αιτία που αστόχησαν τα βύσματα καλό είναι να γίνουν τουλάχιστον οι πιο κάτω εργαστηριακές αναλύσεις από ανεξάρτητο φορέα: Μακροσκοπική μελέτη, Μελέτη υλικού με χρήση οπτικής μικροσκοπίας, Μέτρηση αντοχής και σκληρότητας, Χημική ανάλυση υλικού και το κυριότερο Μελέτη επιφανειών αστοχίας με οπτικό στερεοσκόπιο ή/και ηλεκτρονικό μικροσκόπιο.

9. Δεν θεωρώ ότι έχουν νόημα όλες οι πάνω αναλύσεις, εάν οι κατασκευαστές δεν ακολουθούν τουλάχιστον το EN959:2007. Από ότι βλέπω σε καταχώρηση στις ΚΟΡΦΕΣ, η Rockland κατά δήλωσή της το ακολουθεί.


Στη διάθεσή σας

Ντοκτορ ΚάραΖιτζ :wink:
angelobike
Posts: 225
Joined: 20 Apr 2007 19:52
Location: athina
Contact:

Post by angelobike »

Karazitz wrote:το CE Mark πάνω στα προϊόντα. Δείτε εδώ: http://en.wikipedia.org/wiki/CE_mark πως είναι το σωστό CE και όχι το China Export (CE).
καλά εδώ με έστειλες!!!!
Δόκτωρ υποκλίνομαι
ΑΣΣΑΡΙΩΤΑΚΗΣ ΑΓΓΕΛΟΣ
ΕΟΔ ΑΤΤΙΚΗΣ
GeSpin
Posts: 167
Joined: 11 Feb 2008 11:57
Location: Ηράκλειο Κρητης

Post by GeSpin »

Planar wrote:
little_chris wrote: είσαι ευπρόσδεκτος να έρθεις στα Χανιά..και να σκαρφαλώσεις τις εν λόγο διαδρομές.ποιός ξέρει ίσως τότε αρχίσουμε παρέα το σόλο!
Δε μας λετε και μας ποιες ειναι οι εν λογω διαδρομες γιατι κατεβαινουμε Κρητη οπου να 'ναι και ειναι κριμα...
Πλαναρ, απ' ότι ξέρω στο Αγιοφάραγγο, ΔΕΝ εχουν χρησιμοποιηθεί Rockland, μην ανησυχείς! :wink:
"Αν η απάντηση είναι "κόψε το βραδυνό" τότε η ερώτηση είναι λάθος... " -- (ένας φίλος)
little_chris
Posts: 40
Joined: 18 Feb 2009 11:10
Location: Chania

Post by little_chris »

Ντοκτορ ΚάραΖιτζ όλα ήταν πολύ διαφωτιστικά..
Νομίζω οτι αυτό που πρέπει να γίνει είναι να αντικατασταθούν όλα τα βύσματα αυτής της παρτίδας άμεσα και κυρίως να ενημερωθούν απ τον κατασκευαστή όλοι όσοι έχουν προμηθευτεί αντίστοιχα, αν υπάρχουν κι άλλοι. Προφανώς όσα συνέβησαν να οφείλονται σε κάποια αστοχία υλικού και πολύ πιθανό είναι πολλά προβληματικά βύσματα να είναι ήδη σε διαδρομές! Δύσκολο να ερευνήσουμε το γιατί μιάς και αυτό απ ότι κατάλαβα απαιτεί μια διαδικασία που κανείς απο εμάς, με τα μέσα που διαθέτουμε δε μπορούμε να κάνουμε.
Σημασία έχει ότι δεν υπήρξαν άσχημες συνέπειες, ευτυχώς. Οπότε καλό θα είναι φίλε Λευτέρη και όλοι όσοι ασχολούμαστε με το άνοιγμα διαδρομών να μην εμπιστευόμαστε βύσματα αμφιβόλου ποιότητας και προελεύσεως.
Planar οι διαδρομές που έχουν τέτοια βύσματα είναι στο Θέρισσο. Μέχρι να κατέβεις στην Κρήτη ή θα έχουν αντικατασταθεί ή θα έχουν αφαιρεθεί οι πρώτες ασφάλεις οπότε μη φοβάσαι..δε πρόκειται να αρχίσεις το σόλο ούτε να σου συμβεί κάτι αντίστοιχο..
route 4a
Posts: 21
Joined: 19 Oct 2007 23:02
Location: pireas
Contact:

Post by route 4a »

Όλα αυτά που λέει ο Δημήτρης είναι απόλυτα σωστά αλλά να συμπληρώσω και κάποιες λεπτομέρειες.

Τα rock anchors καλύπτονται από το ΕΝ 959:2007 & το UIAA 123 και δοκιμάζονται βάσει των συγκεκριμένων standards μόνο σαν σετ βύσμα και πλακέτα, δεν μπορείς να τεστάρεις μόνο το βύσμα ή μόνο τη πλακέτα.

Επίσης η συγκεκριμένη νόρμα ΕΝ 959:2007 είναι υπό αναθεώρηση εδώ και 1 χρόνο περίπου και δεν έχει βγει κάποια νέα που να μας καθοδηγεί έτσι λόγο αυτής της αναθεώρησης κανένα πιστοποιημένο εργαστήριο δεν μας δίνει πιστοποιήσεις παρά μόνο τις μετρήσεις του εγγράφως.

Εάν είδατε το site της UIAA θα διαπιστώσατε ότι καμία εταιρία δεν έχει πιστοποιημένα εκτωνούμενα βύσματα αλλά μόνο χημικά.

Η δύναμη που πρέπει να χρησιμοποιούμε για τη σύσφιξη των εκτονύμενων βυσμάτων είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο γιατί διαφέρει από βύσμα σε βύσμα ακόμα και στην ίδια τη διαδρομή, ανάλογα σε τη σημείο είναι η ασφάλεια ( με άλλη δύναμη πρέπει να βιδωθεί μία ασφάλεια στο κρουξ και με άλλη σε ένα εύκολο πέρασμα) ακόμα παίζει ρόλο ο δακτύλιος εκτόνωσης ( γι αυτό όταν συνιστά ένα νούμερο κάποιος κατασκευαστής δεν ισχύει και για τους άλλους).

Σε αυτό που αναφέρει ο little_chris, είχα προτείνει στα παιδιά που άνοιξαν τις διαδρομές από τον καιρό που με ενημέρωσαν για πρώτη φορά, να μην χρησιμοποιήσουν αυτές τις ασφάλειες που έχουν τοποθετήσει με τη συγκεκριμένη παρτίδα βυσμάτων και για το λόγο αυτό είχαν σταλεί βύσματα προς αντικατάσταση.

Όσο για το αν πολλά προβληματικά βύσματα έχουν τοποθετηθεί σε διαδρομές έχω αναφερθεί και στο πρώτο μου replay στις 27-3-2009.
Με τα συγκεκριμένα βύσματα δεν έχουν προμηθευτεί και άλλοι αναρριχητές, από όσο με ενημέρωσε ο Μιχάλης περίπου 40 βύσματα τοποθετήθηκαν και άλλα 40 χρησιμοποίησα εγώ προσωπικά για κάποιου άλλου είδους ασφαλίσεις (σε βράχια) και όχι σε αναρριχητικές διαδρομές.

Τέλος να υπενθυμίσω ότι όπως αναφέρει και ο Karazitz...
όλα τα προιόντα της ROCKLAND κατασκευάζονται και ελέγχονται σύμφωνα με τις προδιαγραφές που ορίζουν οι Ευρωπαϊκοί Κανονισμοί ΕΝ και οι διεθνής κανονισμοί της UIAA.

Λευτέρης

Υ.Γ.
δεν παύω να είμαι πάντοτε διαθέσιμος και πρόθυμος να απαντήσω σε οποία πληροφορία μου ζητηθεί σχετικά με τη χρήση βυσμάτων.
xrise
Posts: 79
Joined: 09 Dec 2007 18:25
Location: Athens

Post by xrise »

route 4a wrote:.

Τέλος να υπενθυμίσω ότι όπως αναφέρει και ο Karazitz...
όλα τα προιόντα της ROCKLAND κατασκευάζονται και ελέγχονται σύμφωνα με τις προδιαγραφές που ορίζουν οι Ευρωπαϊκοί Κανονισμοί ΕΝ και οι διεθνής κανονισμοί της UIAA.
Δηλαδή Λευτέρη εχεις πιστοποιηση απο UIAA123 και ΕΝ959:2007 για τα προιοντα σου?
Karazitz
Posts: 178
Joined: 18 Apr 2006 13:53

Post by Karazitz »

Λοιπόν, για να βγεί ένα αποτέλεσμα από αυτή τη συζήτηση: :idea:

1. Προτείνω οι εμπλεκόμενοι να βρείτε με προσοχή ποιά είναι τα βύσματα που δεν είναι κατασκευής Rockland (αλλά τα προμηθευτήκατε από αυτήν σαν να είναι Rockland) και να προσδιορίστε το μέρος που αυτά τοποθετήθηκαν, τώρα που είναι ακόμα νωρίς και θυμάστε λεπτομέρειες.

2. Εν συνεχεία να προχωρήστε σε αντικατάσταση αυτών με βύσματα γνωστής προέλευσης - να προλάβουμε καμιά Στραβή - πριν την έναρξη της σαιζόν. Από ότι κατάλαβα, αυτά δεν είναι πολλά.

3. Οι αγοραστές (όλοι εμείς δηλαδή): Να αγοράζουμε με σχολαστικότητα τα Rock Anchors: Προέλευση, Μάρκα, να αναζητάμε πιστοποίηση UIAA123 ή διαβεβαίωση κατασκευαστή ότι ακολουθεί το ΕΝ959:2007 στα Rock Anchors που κατασκευάζει (ή μεταπουλά, προσοχή είναι το ίδιο πράγμα). Νομίζω ότι είναι πολύ απλό. Θα βοηθήσει και τις ίδιες τις εταιρείες να βελτιώσουν την ποιότητα παροχης υπηρεσιών προς όλους εμας. :wink:

4. (xrise): To ότι "Ακολουθεί" ένας κατασκευαστής το ΕΝ959:2007 ή το UIAA123, σημαίνει ότι κατασκευάζει τα Rock Anchors σύμφωνα με τον κανονισμό. Δεν του επιτρέπεται όμως να λέει ότι έχει πιστοποίηση κατά ΕΝ959:2007 ή UIAA123. Η πιστοποίηση σημαίνει ότι έχει χαρτιά από τον αντίστοιχο φορέα που διαβεβαιώνει το παραπάνω. Η πιστοποίηση, όπως είπα και νωρίτερα, δεν είναι υποχρεωτική για τα Rock Anchors.



Στη διάθεσή σας

Ζιτζ
route 4a
Posts: 21
Joined: 19 Oct 2007 23:02
Location: pireas
Contact:

Post by route 4a »

Φίλε xrise,

Όπως αναφέρω κατασκευάζονται και δοκιμάζονται σύμφωνα με τις προδιαγραφές που ορίζουν οι Ευρωπαϊκοί Κανονισμοί ΕΝ και οι διεθνής κανονισμοί της UIAA και όχι ότι έχουν κάποια πιστοποίηση γιατί για το βύσμα και την πλακέτα υπάρχει αυτή η αναθεώρηση στη νόρμα και δεν μπορώ μέχρι αυτή τη στιγμή να πάρω κάποια πιστοποίηση.

Τον Μάιο όμως θα υπάρχει πιστοποίηση σίγουρα για το καραμπίνερ. Για το σετ βύσμα πλακέτα και για το σετ ραπελόκρικος και βύσμα σύμφωνα με τη διαβεβαίωση που δίνει το εργαστήριο θα μπορέσουν να πιστοποιηθούν και αυτά πιθανόν μέσα στο Μάιο.

Επίσης να αναφέρω ότι όλες οι πιστοποιήσεις έχουν ετήσια ισχύ και κάθε χρόνο πρέπει να ανανεώνονται τα πιστοποιητικά με δοκιμές εξ αρχής
.
kangoo
Posts: 80
Joined: 23 Aug 2006 17:00

Post by kangoo »

Telika pote kikloforise auti i partida?
einai prosfati?
ta vismata grafoun rockland epano i alli firma?
giati ego exo kapoia tis rockland agorasmena prin apo 3misi xronia peripou apla akomi den ta xrisimopoiisa alla elega gia fetos.
Tha exo problima me ayta lefteri??

eyxaristo
Post Reply